ČÍTAM TEDA SOMČítaj, umrieš múdrejší

Najnebezpečnejšie letiská sveta

Publikované 13.07.2025 v 14:05 v kategórii Zo sveta, prečítané: 120x

Akurát včera som sa pozerala na stránku Leteckého simulátora Eurofly, vynikajúcej hry pre nevidiacich ľudí, ktorí by si chceli vyskúšať pilotovať lietadlo. Všetko je natoľko realistické, že prežívate infarktové stavy pri pristávaní, kde musíte dávať pozor na všetko tak ako v reálnom lietadle, ale len pomocou uší. Stránka obsahuje opis letísk s reálnou náročnosťou, longitúdou a latitúdou, počtom dráh, frekvenciami Groundu a Approachu. A tak ma napadlo, že napíšem článok o najnebezpečnejších letiskách na svete. A tak som si pohľadala všetky letiská, teda Četbot mi ich pohľadal, ktoré sú ťažké na pristávanie, nebezpečné, alebo zle uložené, na ktorých zvládne pristáť fakt len profík a veru vravím vám, že tí piloti vedia čo to je infarktový stav. Stavím sa, že pri pristávaní sú spotení až po ponožky. Tak poďme na to. Najnebezpečnejšie letiská. Ako a prečo:

1. Letisko Tenzing-Hillary (Lukla), Nepál: Dráha na tomto letisku má len 527 metrov, čiže je extrémne krátka a navyše prudko stúpa. Predstavte si, že lietadlo pristáva na šikmine nie na rovnej ceste a aby toho nebolo málo, z jednej strany má horskú stenu a z druhej priepasť. Nie je to vtip, ani výmysel bláznivej umelej inteligencie. Je to overený fakt. Pilot nemá šancu pristávanie prerušiť. Buď pristane na prvú dobrú, alebo havaruje. A dosť nepekne. Buď sa roztrieska o stenu útesu, alebo spadne do hlbokej priepaste. Letisko je vo výške až 2850 metrov nad morom a slúži ako vstupná brána pri horolezeckom výstupe na Everest. Dokonca aj History channel ho označili ako jedno z najnebezpečnejších letísk sveta.

2. Medzinárodné letisko Paro, Bhután: Leží v objatí hôr vysokých až 5 a pol kilometra, takže ak má voľakto náladu na kamikadze, má už zvolenú destináciu. Pristávať sa dá len cez veľmi úzky a zle prístupný koridor a aj to len cez deň a ak to počasie a poveternostné podmienky dovolia. Aby tu mohol pilot pristáť, musí mať špeciálny výcvik a dnes je na celom svete len cirka 25 pilotov, ktorí môžu legálne pristáť. Už to naznačuje aké hrozne nebezpečné je toto letisko.

3. Letisko Toncontín, Honduras: Aj toto letisko je obklopené horami a aby pilot mohol pristáť, musí v sklone nadol prudko zatočiť. Dráha je krátka len 2160 metrov, čo je príliš málo pre veľké lietadlá a už sa tam stalo pár nehôd vrátane nešťastia z roku 2008.

4. Letisko Juancho E. Yrausquin, Saba Karibik: Toto letisko má najkratšiu dráhu na svete, len 400 metrov. Z oboch strán dráhy sú útesy a hneď za nimi more, takže tu môžu pristávať len malé lietadlá a špeciálne vyškolení piloti.

5. Letisko Courchevel, Francúzsko: Strážené mohutnými Alpami, s dráhou len 537 metrov dlhou. A aby toho nebolo málo, zas to nie je rovina, ale šikmina a pod nebezpečným sklonom. Skutočne, Toto Alpské letisko má dráhu pod sklonom až 18 stupňov. Systém ILS vás tu nebude navigovať, všetky navigačné systémy tu skrátka chýbajú a ak pilot spraví chybu, už ju nemôže napraviť. Tak ako pri prvom letisku, musí pristáť na prvý raz, inak to skončí zle.

6. Letisko Princess Juliana, St. Maarten Karibik: Predstavte si krásnu pláž s lehátkami, slnečníkmi, osuškami a dekami na krásnom piesku, opaľujúci sa ľudia, hrajúce sa deti a psíky. Idylka však? Až kým vám tesne nad hlavou nepreletí ozrutný niekoľko tonový kolos. Nie, nevravíme o scéne s Jurského parku. Takto to funguje na Maho Beach na ostrove Svätého Martina. Pristávacia dráha totižto začína hneď za plážou. Turisti teda majú postarané o zážitok na celý život, keď im ryčiaci stroj počechrá háro. Dráha je dlhá len niečo cez dva kilometre, čo je veľmi riskantné pre veľké lietadlá, navyše sú blízko hory a tak musia piloti rýchlo a prudko stúpať, aby nehavarovali.

7. Letisko Gustaf III, St. Barthélemy Karibik: Aj ďalší ostrov Karibiku má čo ponúknuť. Letisko na ostrove Svätého Bartolomeja. Dráha je dlhá len 640 metrov a začína sa kopcom. Piloti musia lietadlo prudko sklopiť a zabrzdiť skôr ako spadnú do mora. Dráha totižto končí vo vode. Tu nepristanete len tak. Potrebujete špeciálne povolenie.

8. Letisko Madeira, Portugalsko: Letisko bolo postavené čiastočne na pilieroch nad oceánom. Sú tu veľmi silné bočné vetry, ktoré môžu lietadlo zničiť, ak pilot nevie čo robí. Tiež by sa mohol preklopiť do vody. Aby tu mohol pristávať, potrebuje špeciálny výcvik.

Bonusy na záver:

- Letisko Gibraltar: Dráha križuje bežnú cestu. Keď prichádza lietadlo, cesta sa musí uzavrieť.

- Letisko Gisborne, Nový Zéland: O level vyššie, pristávaciu dráhu nepretína cesta, ale rovno železničná trať, takže vlaky a lietadlá sa musia koordinovať.

- Letisko Reagan National, Washington D.C.: Piloti musia robiť ostré zákruty hneď po štarte, aby sa vyhli zakázanému vzdušnému priestoru nad Bielym domom.

- Letisko Congonhas, Brazília: Časté dažde a šmykľavé dráhy. Také je letisko priamo v meste Sao Paulo. To skrátka nutne potrebuješ zažiť.

Takže, kto si ide zalietať? Nehláste sa všetci. Ale nie, bez srandy. Letecká doprava je oveľa bezpečnejšia než cestná. Asi preto, že lietadlo ťažko narazí do stromu, alebo zvodidiel a tiež sa ani neprevráti do priekopy. Teda... Asi. Na druhej strane, auto nemôže spadnúť z výšky jedenástich kilometrov. Fajn, fajn, už naozaj bez srandy. Každý pilot, ktorý zmákne tieto kamikadze letiská, postavené ako prekážkové dráhy a disciplíny z Faktoru strachu je hrdina, aj keď v batohu zrejme nosí náhradné spodky a suché ponožky. A zrejme aj tabletku pod jazyk, toto bez infarktu asi nejde. A ty, nezabudni, zostaň verný aby ti už nič neušlo.

Komentáre

Celkom 0 kometárov

  • Neregistrovaný uživatel

    Meno: Prihlásiť sa

    Blog:

    Obsah správy*:

    Kontrolní kód*:
    Odpovedzte na otázku: Čo je dnes za deň?